Joga

Hatha joga

Praktyka hatha jogi przywraca harmonię poprzez poznanie własnego ciała, zrozumienie jego potrzeb i ograniczeń. Asany praktykowane w różnych sekwencjach umożliwiają zarówno wyciszenie i regenerację, jak i wzmacnianie oraz podnoszenie aktywności. Joga może być również terapią. Elementy terapeutyczne szczególne miejsce znalazły w systemie opracowanym przez B.K.S. Iyengara, jednego z najpopularniejszych dzisiaj nauczycieli jogi na świecie (uczyli się u niego m.in. Yehudi Menuhin, Jiddu Krishnamurti, Aldous Huxley czy Elżbieta królowa Belgii). Dzięki zastosowaniu pomocy - kostki, koce, paski - nawet osoby starsze, pacjenci po urazach i z problemami zdrowotnymi, mogą wykonywać asany i dzięki nim poprawiać swoje samopoczucie oraz zwiększać sprawność.

Joga to rozwijany przez tysiąclecia system pracy nad ciałem, oddechem i umysłem. Dzięki praktyce pozycji ciała, ćwiczeniom oddechowym, skupieniu i medytacji, ludzie zbliżają się do samorealizacji i osiągnięcia wewnętrznej równowagi. Ta powstała w starożytnych  Indiach metoda okazuje się przeżywać dzisiaj prawdziwy renesans na całym świecie.

W jodze jesteśmy jednością ciała i umysłu. Stan umysłu ma swoje odzwierciedlenie w ciele, a stan ciała wpływa na nasze myśli i psychikę. W ten sposób pracując nad pozycjami ciała, bezpośrednio oddziałujemy pozytywnie na stan naszego umysłu. Praktykując jogę odnajdujemy spokój i harmonię.




Asany czyli jogiczne pozycje zwiększają siłę i wydajność mięśni, ścięgien, systemu krążenia, systemu nerwowego. Wymagają skupienia na oddechu, co wpływa korzystnie na pracę serca,  pomaga w dotlenieniu komórek ciała i przyspiesza procesy metaboliczne. Praktyką jogi uelastyczniamy, wzmacniamy i oczyszczamy ciało, jednocześnie uspokajając i opanowując umysł.

Praktyka hatha jogi przywraca harmonię poprzez poznanie własnego ciała, zrozumienie jego potrzeb i ograniczeń. Asany praktykowane w różnych sekwencjach umożliwiają zarówno wyciszenie i regenerację, jak i wzmacnianie oraz podnoszenie aktywności. Joga może być również terapią. Elementy terapeutyczne szczególne miejsce znalazły w systemie opracowanym przez B.K.S. Iyengara, jednego z najpopularniejszych dzisiaj nauczycieli jogi na świecie (uczyli się u niego m.in. Yehudi Menuhin, Jiddu Krishnamurti, Aldous Huxley czy Elżbieta królowa Belgii). Dzięki zastosowaniu pomocy - kostki, koce, paski - nawet osoby starsze, pacjenci po urazach i z problemami zdrowotnymi, mogą wykonywać asany i dzięki nim poprawiać swoje samopoczucie oraz zwiększać sprawność.

Joga okazuje się remedium na siedzący tryb życia, bóle karku i szyi związane z długimi godzinami spędzonymi przy komputerze, stres wynikający z tempa życia i nadmiaru obowiązków. Nie wystarczy jednak o niej czytać. Joga jest doświadczeniem. Zrozumieć ją i poczuć jej dobrodziejstwo można wyłącznie praktykując. Naprawdę warto spróbować.