Relaks

praktyka jogi

pl. Pereca 2/1, Wrocław

zapisy: 500 241 621
e: magda@wprzestrzeniserca.pl



Joga nidra - joga psychicznego snu

Joga nidra pochodzi z tantr i jest potężną techniką, dzięki której można nauczyć się relaksować świadomie. Jej  tradycyjna nazwa - joga nidra - odnosi się do Brahmy, hinduskiego boga stwórca , który " śpi " między kolejnymi kreacjami. Jego sen nie jest nieprzytomny.

Joga nidra jest metodą systematycznego wywoływa-
nia pełnego fizycznego, psychicznego i emocjonalnego relaksu. Technika ta jest tak regenerująca, jak sen
- z tym wyjątkiem, że podczas jej praktykowania pozostajesz w pełni świadomy przez cały czas.

40 min. jogi nidry zastępuje 3 godziny głębokiego snu.

Podstawą jogi nidry jest rotacja świadomości, podczas
której skupiasz swoją świadomość na poszczególnych częściach ciała. Mentalnie powtarzasz nazwę każdej części, „idąc”  za głosem, który prowadzi cię przez całą medytację.

W kolejnych etapach praktykujesz odczuwanie zimna, ciepła, ciężkości, lekkości, wizualizacje i świadomy oddech.

Na początku odczuwanie poszczególnych części ciała może okazać się trudne. Nie przerażaj się jednak, przy kolejnym obrocie świadomości twoje odczucia zaczną być coraz bardziej dostrzegalne. Im częściej praktykujemy, tym bardziej będzie wzrastać twoja sensytywność i doznania zaczną być wyraźniejsze.




Oto, w jaki sposób można praktykować samodzielnie jogę nidrę :

1 . Połóż się płasko na plecach, z rękami wyciągniętymi wzdłuż tułowia, dłonie odwrócone wnętrzem do sufitu.

Umieść jako wsparcie  poduszkę lub koc pod
szyją i pod kolanami dla zwiększenia komfortu.

 
2 . Zamknij oczy.

3 . Wypowiedz intencję – 3 razy.

4 . Weź kilka głębokich oddechów, podkreślając wydech.

5 . Rozpocznij rotację świadomości od prawej strony, przeprowadź swoją świadomość przez wszystkie części ciała.

Stań się świadomy każdego palca dłoni, dłoni jako całości, przedramienia, łokcia, ramienia, stawu barkowego, ramion, szyi, dekoltu, każdej część twarzy (czoła, oczu, nosa, brody, itd.) , ucha, głowy, gardła, klatki piersiowej, talii, brzucha, podbrzusza,
pośladków, całego kręgosłupa, ud, góry i tyłu kolan, goleni, łydek, kostek, stóp, pięt, podeszwy każdego
palca.

6 . Bądź świadomy swojego ciała jako całości.

7 . Możesz wykonać rotację jeden lub więcej razy, aż uzyskasz odpowiednią głębokość relaksacji. Rotację zawsze kończy się świadomością całego ciała.


8 . Należy pamiętać: całego ciała i przestrzeni je otaczającej. Ciała i przestrzeni.

Poczuj ciszę i spokój.

9 . Ponownie wypowiadamy swoją intencję.

10 . Mentalnie przygotowujemy się do powrotu do zwykłej świadomości.

11 . Delikatnie poruszaj palcami dłoni i stóp, weź kilka głębokich oddechów, a następnie otwórz oczy.

Jeśli zaśniesz podczas jogi nidry, nie przejmuj się. Widocznie twoje ciało bardzo potrzebowało tego snu. Im częściej będziesz praktykował nidrę tym efektywniej twoje ciało będzie się relaksowało i z biegiem czasu medytacja ta będzie pięknym świadomym wydarzeniem.




Więcej o jodze nidrze dowiesz się z wykladu prof. Lesława Kulmatyckiego
"Joga nidra - cudowna sztuka niedziałania" http://www.akademiazycia.pl/Joga06.asp